Absturzorte

 

→ Auswertung von Fundmaterial

Nach einer im Februar 2013 durchgeführten Aktualisierung meiner Datenbank beläuft sich die Anzahl der Hinweise der in Schleswig-Holstein abgestürzten, notgelandeter und vermisster Flugzeuge auf etwa 2300 Maschinen amerikanischer, englischer und deutscher Herkunft.
Auf dieser Seite finden Sie eine Übersicht von 43 bisher bekannten und dokumentierten Absturzorte in Schleswig-Holstein. Bisher wurden 63 Absturzorte recherchiert, von denen 55 der jeweiligen Besatzung zugeordnet werden konnten.
Die Überreste der in Schleswig-Holstein abgestürzten Flugzeuge fallen unter das Denkmalschutzgesetz, daher sind in den hier aufgeführten Berichten keine genauen Angaben über den Ort des Absturzes angegeben.

ebook

Auf 308 Seiten werden die Ergebnisse der akribisch und aufwendig durchgeführten Recherchen von 31 Flugzeugabstürzen sehr detailliert und mit zahlreichem Bild- und Karten- Material dokumentiert, wie sie auf dieser Website nicht aufgeführt sind.

Sollten Sie Interesse an diesem eBook haben, nehmen Sie bitte Kontakt mit mir auf.

 

 

 

 

 

 

 

Altenhof: Liberator B-24 (42-94770)
Blick
: Liberator B-24 (41-28733)
Bordesholm: Lancaster (W4310)
Brammer: Messerschmitt Bf-110 G-4 (D5+GK)
BredenbekHawker Typhoon Ib
Dänisch-Nienhof: Whitworth Withley (N1523)
Embühren: Liberator B-24D (42-40126)
Emkendorf: Mosquito (NS509)
Felde: Short Stirling (BK599)
Felm: Vickers Wellington (W5378)  Liberator B-24H (42-94780)
Großkönigsförde: Boeing B-17 (42-29949)
Himmelmoor: Messerschmitt Me262 (WN111593)
Höbek: Page Halifax (JD150)
Hoffnungsthal: Short Stirling (BF338)
Holm: Boeing B-17 (42-5407)
Jasdorf: Page Hampden (AE256)
Kiel: Whitworth Whitley (Z1461)  Page Hampden (P1171)  (P4361)
Vickers Wellington (X9879)  (X3462)
Avro Lancaster (W4767)  Boeing B-17 (41-24483)  (42-38026)
Kleinvollstedt: Lockheed P-38 (42-28270)
Klein Königsförde: Whitworth Withley (Z6800)
Krempe: Messerschmitt Bf-110 (WN4808)
Melsdorf: Vickers Wellington (R1007)
Nettelsee: Boeing B-17 (42-97091)
Oppendorf: Boeing B-17 (42-3494)
Ostsee: Boeing B-17 (42-30164)
Padenstedt: Boeing B-17 (42-29940)
Rastorfer Passau: Vickers Wellington (Z1292)
Revensdorf: Page Halifax (L9503)  Page Hampden (X3127)
Rendsburg: Boeing B-17 (42-30003)
Schlesen: Short Stirling (W7621)
Schönhagen: Whitworth Whitley V (T4134)
Sülfeld: Gloster Meteor: (EE411)
Surendorf: Liberator B-24 (41-24295)
Taterborn: Vickers Wellington (X3655)
Tüttendorf: Page Hampden (AE430)
Waabs: Page Hampden (X3282)

3 Kommentare

  1. ‚Moin‘ (Hello) Nils Hempel,

    While checking the ‚Absturzorte‘ in your digital list, via ‚Spurensuche in Schleswig-Holstein‘, I observed at least one missing crash site: Süderstapel (a.d. Eider): Vickers Wellington (R1330) ! It was the ‚Wimpy‘ Mark B.Ic of No. 40 ‚Broom‘ Squadron (RAF airfield Alconbury, in Cambridgeshire, UK), with registr. nr. R1330 indeed, and coded BL-‚H‘ for Harry, which was downed by Oblt. Helmut Lent + crew (funker), of 6. / NJG. 1, started from ‚Fliegerhorst‘ Schleswig, and in his first nightly anti-bomber attack, ending successful in a ‚victory‘ (although already his claim nr. 8). And soon after, in the same night-fighter operation of that night, of 11 on 12 May 1941, he (Oblt. Lent), was shooting down a 2nd Wellington of the same RAF Squadron too, and after the Allied bomb raid on the city of Hamburg; it was the R1461 (BL-‚Z‘ for Zero), which crashed nearby Nordstrand (W of Husum town).

    – From both Wellington teams (each with 6 men), only one aircrew, Sgt. James ‚Jim‘ Shaw, in this night the radio operator aboard the R1330 (BL-‚H‘), survived; he got his ‚Caterpillar‘ insigne then, because he came by parachute safe on the ground, after he was blow out of his plane likely …….. an explosion in mid air ? (before the air crash). However, soon after he became almost ‚lynched‘ by local farmers, who threatened him with agricultural tools, and who locked him up in a barn, till the moment some regular German troops arrived. And these soldiers were not amused ! They brought him to a local hospital, because of wounds on his feet (from the rough chute landing). Later he was a POW (‚Kriegie‘) in camp ‚Vogelsang‘, nearby Barth (in ‚Pommern‘), and survived the war ………

    – On 15 May 1941, thus 3 days later, the other 5 Allied airmen of the R1330 – because no one had survived the inferno and the crash – were buried in the ‚Neuer Friedhof‘ of Süderstapel (a.d. Eider), and in a military funeral service, with all honours (like a 3-shots ‚rifle-salute‘ over the war graves, etc.). And interred were following crew there: Sgt. Roderick ‚Rod‘ William Finlayson (the RNZAF ’skipper‘), Sgt. James ‚Jim‘ Murray (RAFVR ‚2nd dicky‘, under training), Sgt. Deryck Fletcher (RAFVR Observer, prewar a teacher of Gregg School in Ilford, E London), F/Sgt. Harold Charles Tuckwell (RAFVR Air Gunner), and F/Sgt. Percy Herbert Beckett (RAFVR Air Gunner too). And they all were after the war exhumed, re-checked, and reinterred in the Kiel War Cemetery, ‚am Westring‘, inside the plot etc. IV.C.

    – If there is someone in the area of Süderstapel (a.d. Eider) village, even after all those years, who can tell us a little bit more about the air crash there and then, and about the local funeral later in the new cemetery (Friedhofstraße), please, let us all know (via this website or via w.jong52@gmail.com; ‚und eine Antwort auf Deutsch ist auch sehr wilkommen !).

    With best regards, Willem de Jong, volunteer WW2 air combat research, Menaam village, Friesland / NL.

  2. Hallo, der Absturz in Neumünster, Christianstr 96 , fehlt mir noch. Bei Luftfahrtspuren war er mit drin.
    Vielen Dank für die viele Arbeit und weiterhin viel Erfolg!

  3. ‚Moin‘ (hello) Nils Hempel,

    – Is there something know by yourself, or via your address by another ‚local researcher‘ (in Schleswig – Holstein, N Germany) perhaps, about the crash / ditching in the sea, of Wellington bomber R1024 (of RAF Bomber Command, No. 149 ‚East India‘ Sqdn. / RAF Mildenhall) near Sylt island, on Aug. 13, 1941 (soon after midnight), and maybe after a Luftwaffe night-fighter attack ?

    – Only 2 crew of this craft – both Canadians by the way (the pilot and the observer) – found later a decent war grave at Sylt island, in the Westerland ‚Friedhof‘, after a military funeral service by the local (Kriegsmarine) troops; they were after WW2 reburied in the Kiel (city) War Cemetery, situated ‚Am Westring‘, nearby the ‚Nordfriedhof‘. And another airman from this plane, 19 years old Sgt. / 2nd Dicky Peter E.H. Dangerfield, from Easton village, in Suffolk (UK) likely, and ever a pupil of Bromsgrove School in Worcestershire / England (UK), was perhaps buried too in Westerland village, on Sylt island ……… however, as ‚Unknown Airman‘ (he couldn’t be identified).

    – In case of a ‚yes answer‘, please, contact us then, and via my email address (as written below). Best regards, Willem de Jong, volunteer WW2 air combat research, Dronryp village, Friesland / NL.

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